Zorg dat je merknaam de lading dekt…
De voorbije dagen kwam er heel wat reactie op de mobiscore van de Vlaamse Overheid. En dat zagen we eigenlijk al van ver aankomen. Niet omdat de tool niet goed zou werken, maar omdat de naam gewoon fout zit. Waarom mobiscore en bijvoorbeeld niet mobimeter? Een neutralere merknaam had hen flink wat minder kritiek opgeleverd. En nog belangrijker, een neutralere merknaam zou de lading ook beter dekken.
Scoren versus meten
Wat is het verschil tussen scoren en meten?
Is er een verschil?
Scoren bevat een waardering. Hoog scoren is gewaardeerd worden, laag scoren betekent slechte punten. Meten is iets anders. Meten is de lengte, oppervlakte of inhoud van iets bepalen. Kort of lang. Laag of hoog. Iedereen weet dat, dat hoeven we eigenlijk niet uit te leggen. Meten gaat over vaststellingen, zonder waarde oordeel. Waarom dan toch kiezen voor score, een term die in se al verdeling zaait?
Waarom zag de Vlaamse Overheid dit niet aankomen?
Omdat ze vanuit hun eigen dienst zijn blijven redeneren bij het bepalen van de merknaam. Hadden ze vanuit hun doelgroep gedacht en zich verplaatst in het hoofd van een Vlaming, hadden ze beseft dat ze – alvast in de initiĆ«le perceptie – alle stadsbewoners een betere score zouden geven dan plattelandsbewoners. Los van het nut en de inhoud van de cijfers en tool, geeft de gekozen merknaam al meteen een waardeoordeel mee en dat leek ons nu niet echt de bedoeling.