Zijn haast en spoed terug van (nooit) weggeweest?
We hebben ons met z’n allen de voorbije weken en maanden anders moeten organiseren, maar het lijkt wel alsof haast en spoed helemaal terug van nooit weggeweest zijn. Een ideaal moment om het over tijd te hebben en hoe wij ons werk efficiënt plannen. Het klinkt misschien wat vreemd maar wie snel moet opleveren, heeft gewoon tijd nodig.

Gilles De Coster
“Alles is weer netjes zoals vroeger,” liet Gilles De Coster zich onlangs ontvallen en hij heeft een punt: “vorige maand waren er die voorspelden dat we onze levensstijlen gingen aanpassen. Dat dit alles ons duurzamer en zachter en doordachter ging maken. Dat we gingen onthaasten en ontstressen en ontvanallessen.” Zijn haast en spoed helemaal terug van (nooit) weggeweest?
Draait de molen terug zoals vóór het Corona-telewerk-tijdperk? Ook wij merken dat er opnieuw meer haast is. Alles moet opnieuw snel gaan. Maar hoe doe je dat zonder op de kwaliteit van je werk in te boeten? Dankzij een doordachte en structurele aanpak zijn wij altijd voorbereid op last-minutes en écht dringende zaken.
Om snel te werken, heb je tijd nodig
Wie snel moet opleveren, heeft tijd nodig. En dan moet je efficiënt werken. Tijd kan je creëren. Zo plannen wij nooit meer dan 3 dagen per week in voor lopende opdrachten. Dat doen we consequent, voor elke opdracht, vanaf de eerste dag. Heeft iemand 3 werkdagen nodig om iets rond te krijgen of af te werken, dan weten onze klanten dat we pas binnen 7 kalenderdagen zullen reviewen en samenzitten.
Nieuwe klanten vragen net iets vaker of het voor hen die ene keer tóch niet sneller kan? En uiteraard kan dat, maar enkel als het écht moet. Vaak volgt een open gesprek met de vraag of het écht nodig is om onze kostbare tijd zo snel in de strijd te gooien?
9 op de 10 keer staan we nog maar aan het begin van een traject en beseffen ze al snel dat het nu nog niet zo snel hoeft. We schakelen wel een versnelling hoger als het écht belangrijk wordt, als de opleverdatum in het gedrang komt of hun business er onder lijden kan, als de technologie hen plots in de steek laat of de nieuwe enthousiaste collega op de verkeerde knop heeft geduwd. Dán moeten we snel kunnen schakelen, en dat kan alleen maar als we altijd voldoende tijd voorzien voor dringende zaken.
Vrijheid blijtijd
Tot nu toe zijn zowel wij als onze klanten tevreden van onze simpele planningsregels en consequente aanpak. Als klein team hebben we de flexibiliteit en wendbaarheid ook zelf echt nodig. Wij werken vaak achter de schermen voor freelance project managers, tussenpersonen of grotere agencies die de tijdsdruk van hun klanten soms heel erg hard voelen. Dankzij onze flexibele planning kunnen we altijd bijspringen en spurten als het moet.
Hiervoor werken we trouwens niet met geavanceerde software. Wat we wél hebben is een doorgedreven interne cultuur. Ieder Monster neemt zijn of haar verantwoordelijkheid op wat de planning betreft. We respecteren elkaars tijd en proberen dat ook uit te breiden naar ons partnernetwerk, want tijd is voor iedereen kostbaar: voor klanten, medewerkers én partners. We gaan er voorzichtig mee om en het helpt ons ook in het opbouwen van sterke lange termijn relaties.
Tijd om elkaar te leren kennen?